دوشنبه 3 ارديبهشت 1397
اطلاعات
 

تمامي كالاها و خدمات اين فروشگاه، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي باشند و فعاليتهاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.

این سایت را صفحه خانگی خود کنید      این سایت را به لیست علاقه مندی های خود بیافزایید
کتاب حریم ریحانه (رنگی)
کتاب حریم ریحانه (رنگی)
کتاب حریم ریحانه (رنگی)
کتاب حریم ریحانه (رنگی)
کتاب حریم ریحانه (رنگی)
کتاب حریم ریحانه (رنگی)
کد محصول : 2601007212
اولین و تنها دائره المعارف پوشش و عفاف در کشور؛ نگاهی جامع (درون دینی و برون دینی) به موضوع پوشش و عفاف
موجود است
امتیاز :

Rating: 5.2/5 ( تعداد آرا 102 نفر )

مشخصات کلی
مشخصات فنی
نظرات کاربران
پرسش و پاسخ

شرح مختصر:

  • اولین و تنها دائره المعارف پوشش و عفاف در کشور؛ نگاهی جامع (درون دینی و برون دینی) به موضوع پوشش و عفاف.
  • بررسی موضوع پوشش و عفاف از 16 منظر متنوع ( موضوعات نمایشگاه حریم ریحانه)؛ تاریخچه پوشش در جهان، تاریخچه پوشش در ایران، پوشش از نگاه بزرگان و از قول دیگران (شخصیتهای خارجی)، پوشش و عفاف در شعر پارسی، پوشش در ادیان، عفاف و حجاب در اسلام، فقط همسرم، به ساز بعضی ها (بررسی و پاسخ به شبهات حجاب)، خون نوشته ها، عفاف در حبس (کشف حجاب)، هجوم خاموش، از زبان آمار، از نگاه علم، حجاب در قرن 21، حجاب آسان، به خاطر حجاب (حجاب جبهه جهانی زن مسلمان).
  • مصوّر، طراحی و صفحه آرایی جذاب مصوّر، طراحی و صفحه آرایی جذاب

توضیحات بیشتر :

فصل اول : تاریخچه پوشش و عفاف در کشورهای جهان 
موضوع: تاریخچه پوشش در کشورهای جهان اعم از کشورهای غربی و شرقی. شامل متون پژوهشی و تصاویر مستند تاریخی.
توضیحات:  این فصل شامل مستنداتی از 1500 سال پیش از میلاد حضرت مسیح تا قرن21 است که نشان دهنده عفت عمومی در جهان است و ثابت می کند که انسان ها بطور فطری با وجود استفاده از مدل ها و رنگهای مختلف ملی و قومی خود همواره عفت خود را حفظ کرده‌اند. همیشه لباس زنها پوشیده تر و عفیف تر از مردها بوده است بطوری که مدیر بیمارستان یا شاهدخت، پوشیده تر از کنیز و ندیمه بوده‌اند. از متون تاریخی کتب مستندی چون تاریخ تمدن ویل دورانت و تاریخ لباس اینطور برمی‌آید که نوع رفتار و سلوک زنان طبقه بالا در جامعه طوری بوده که دور از دسترس مردان بوده‌اند. در این قسمت با استفاده از تصاویر متون مستند نشان داده می‌شود که چگونه و با چه بهانه‌ای از قرن20 به بعد، عفت عمومی جامعه کاسته می‌شود.
در این غرفه پوشش در این کشورها مورد بررسی قرار گرفته‌اند. یونان و روم باستان، بیزانس سده چهارم، ایتالیا، اسپانیا، انگلستان، آلمان، فرانسه، در دوره قرون میانه، رنسانس و قرون 16، 17، 18، 19 و 20 اسکاتلند، هلند، نروژ، دانمارک.
در بررسی پوشش در انگلستان آمده زنان در قرون میانه موی خود را با روسری یا هدریل می‌پوشاندند و از شنل استفاده می کردند. در کتاب تاریخ تمدن ویل دورانت آمده: در زمان شکسپیر در انگلستان دوره رنسانس، زن حق نداشت روی صحنه بیاید و نقش زنان را پسران بازی می کردند. زنان انگلیسی قرن 19 زیر دامن خود، چندین زیر دامنی می پوشیدند. یا در اسپانیا در زمان فیلیپ دوم(1556) عفاف و عصمت زنان نه تنها به وسیله مذهب و قانون بلکه به وسیله شرافت حفظ می شد و زنان عفیف مانند زنان مسلمان در انزوا و عزلت به سر می بردند. زنان در قرون میانه اسپانیا چادر بزرگ می پوشیدند، چادری که تنها شکافی برای دیدن داشت. زنان فرانسوی در قرن 19 علاوه بر دامن های بلند خود که چند زیر دامنی زیر آن می پوشیدند، شلواری تنگ و چسبان از تریکو می پوشیدند تا زیر پنجه پا. در سالهای دهه 40 همراه با لباس شب، روسری شرقی به شکل عمامه به دور سر می پیچیدند. اما در دوران جنگ جهانی دوم برای صرفه جویی در مصرف پارچه و راحتی در حرکت؟!!، قد لباس ها کوتاه بود. در سال 1950 شلوار برمودا که مردان انگلیسی در مناطق گرمسیری استفاده می کردند، متداول شد و در سال 1953 به آمریکا راه یافت. در بخش دیگر که مربوط به کشورهای شرقی است، تصاویر زنان ترکمن، سارتی، دمشق، ترکیه، زنهای تاتاری، ارمنستان، ژاپن، روسیه در موقعیتها مختلف به تصویر کشیده شده که ایشان نه تنها در سرما بلکه در گرما نیز از پوشش سر و پوشش های بلند بدن استفاده می کردند.
فصل دوم : تاریخچه پوشش و عفاف در دوره‌های مختلف ایران
موضوع: تاریخچه پوشش در ایران از پیش از پارسیان تا دوره قاجار شامل متون پژوهشی و تصاویر مستند تاریخی و نیز طرز پوشش اقوام ایرانی.
توضیحات: تصاویر این فصل از تصاویر مستند تاریخی از کتیبه های ایرانی در دوره‌های مختلف قبل از اسلام است که با توجه به اینکه اصولاً در کتیبه‌ها تصاویر زنان بسیار بندرت دیده می شود و پیدا کردن این تصاویر منوط به استفاده از کتب مرجع می باشد، ترکیب این تصاویر با متون مستند تاریخی از کتب معتبر از اهداف ما در این بخش می باشد. این توضیح ضمن رعایت دوره های تاریخی با تقسیم بندی پیش از اسلام و پس از اسلام ارائه می شود.
تصاویر دوره های قبل از اسلام شامل تابلوهای:
پیش از پارسیان:  اقوامی چون مصری ها، آشوری ها، رومی ها و یونانی ها از تن پوش آزاد، استفاده میکردند و تن پوش های چسبان دوخته شده را نوعی توهین و بی تمدنی تلقی می کردند. حتی رومی‌ها برای کسانیکه تن پوش قالب تن می‌پوشیدند مجازات اعدام قائل می‌شدند. 
هخامنشیان: در زمان داریوش زنان طبقات بالای اجتماع جرات نداشتند که جز در تخت روان روپوش دار از خانه بیرون آیند و هرگز به آنان اجازه داده نمی شد که آشکارا با مردان رفت و آمد کنند. زنان شوهردار حق نداشتند هیچ مردی را ولو اینکه پدر یا برادرشان باشد را ببیند. حداقل، زنان در ابتدای دوره هخامنشی از انظار بدور بودند و صورت هیچ زنی در نقش های ایران باستان دیده نمی شود و نامی از ایشان به میان نمی آید. چادر از این دوره، مورد استفاده بوده و زنان هخامنشی چادری مستطیل شکل بر روی تمام لباس های خود می پوشیدند.
اشکانیان: علاوه بر رداهای مردانه ای که از روی سر می پوشیدند که تمام اندام شان را می پوشانید یا شنل هایی که بر روی دوش های خود می انداختند، در پوشش سر و استفاده از چادر خیلی پیشرفت کرده بودند و چادر آنان به رنگهای مختلفی بوده است.
ساسانیان(در دوره قبل از اسلام): چادر برای آنان از عناصر مهم پوشش تن و سر بوده است بلندی دامن ها به قدری بوده که مانع دیدن کفش می شد یا حتی لباس هنرپیشگان زن، مانند لباس‌های سایر زنان تا پشت پا کشیده می شد.
تابلوهای بعد از اسلام شامل این دوره‌ها می باشد:
تصاویر دوره بعد از اسلام اصولاً از نقاشی های مینیاتوری و نیز نقاشی های جهانگردان تهیه می شود و متون آن نیز حاصل پژوهش در میان کتب مستند تاریخی و سفرنامه جهان گردان از جمله دیولافوا و هانری رنه آلمانی از ایران می  باشد. تصاویر مربوط به دوره قاجار نیز بدلیل وجود صنعت عکاسی، مستند به تصاویر عکس برداری شده توسط جهانگردان از ایران می باشد که همگی نشانگر این واقعیت است که پوشش و عفاف در میان مردان و خصوصاً زنان ایران از 1500 سال پیش از اسلام از آداب مسلم بوده و به قول ویل دورانت تجلیات پوشش در میان زنان ایرانی چنان چشمگیر است که برخی از اندیشمندان و تمدن نگاران ایران را منبع اصلی ترویج حجاب معرفی کرده اند.
پس از اسلام چادر در اصل روبنده یا تن پوشی بوده که کل بدن و صورت را در بر می گرفته است و از دو قسمت بالایی و پائینی تشکیل می شده مقنعه و چادر از عناصر و مهم پوشش زن در خارج از خانه بوده است.
ایلخانیان: علاوه بر کلاه، چارقد، روسری سه گوش(لچک) نوار، عرقچین، روسری توری و چادر از روبنده نیز استفاده می کردند.
صفویان: زن در این دوره، در خلوت حرم، تن پوش های تنگ با یقه باز و بی آستین به تن می کرد، اما لباس بیرون از خانه اش عبارت بود از یک چادر سفید بلند کمری که به زمین می رسید و تمام اندام را می پوشانید که با روبنده سفید یا نقابی سیاه، بافته شده از موی اسب، که حجب و حیا را می رساند. 
قاجاریه: لباس بیرون از خانه عبارت بود از چادر سفید با روبنده همراه با شلوار گشاد(چاقچور) یا بدون شلوار.  
با تدبر می توان به این نکته پی برد زنی که در تاریخ تمدن پرافتخار ایرانی تا دوره قاجاریه وجود داشته است زنی عفیفه، با حجب و حیا و دارای حجاب بوده است. یکی از علتهای مهم فاصله وضعیت امروز با این تمدن کهن و البته پرافتخار را در غرفه های بعدی (داستان غم انگیز کشف حجاب) مرور خواهیم کرد.
فصل سوم : پوشش و عفاف در کلام بزرگان و مشاهیر جهان
موضوع: پوشش و عفاف از نگاه بزرگان کشور عزیزمان ایران و سایر شخصیت های جهان.
توضیحات: در قسمت اول این فصل از سخنان نغز و تجلیل‌های جالب بزرگان کشورمان پیرامون موضوع عفاف و حجاب استفاده شده که در واقع مفسر آیات و روایات عفاف و حجاب هستند.
در قسمت دوم کتاب از سخنان مشاهیر جهان از جمله فلاسفه، مورخان، سیاستمداران، دانشمندان، هنرمندان و... استفاده می شده که نشانگر جهانی و فرا دینی بودن موضوع عفاف است و در واقع از قول دیگران نیز به همان موضوعی تأکید شده که اسلام 1400 سال پیش بدان پرداخته است.
در این بخش سخنان مشاهیری چون ماهاتما گاندی، تولستوی، فرانتس فانون، ادوارد یاکوب، چارلی چاپلین، کانت، مری پایفر، ویل دورانت، دیوید هیوم، ژان ژاک روسو، جان اف کندی، آلفرد هیچکاک، مسترهمفر، سیمون دوبوار، ویکتورهوگو، جرجی زیدان، برتراند راسل، شلیت و.... ارائه شده است. 
فصل چهارم: سیمای حجاب در شعر پارسی
موضوع: پوشش و عفاف در شعر پارسی شامل سه بخش شاهنامه، اشعار مستقیم و اشعار غیرمستقیم(عرفانی).
توضیحات: در بخش اشعار شاهنامه که از کتب مشهور شعر ایرانی است با استفاده از اشعار فردوسی و زبان شیوا و جذاب فردوسی بدین موضوع پرداخته است که زنان ایرانی از قدیم الایام نه تنها عفاف و حجاب داشته اند بلکه افتخار مرد و زن ایرانی عفت و حیای زنان، بالاخص زنان صاحب قدرت و مقام بوده است. در اشعار وی اشاره به پوشش چادر و همچنین پرده نشینی زنان شده است. بخاطر برجسته بودن این موضوع در اشعار فردوسی و گستردگی آن شاهنامه در این غرفه بصورت بخش مجزایی دیده شده است.
در قسمت اشعار مستقیم، اشعاری جمع آوری شده است که بطور مستقیم توصیه به عفاف و حجاب کرده اند و به فواید حجاب و مضرات بی حجابی برای زن و مرد در جامعه می پردازد. در این بخش به اشعار افرادی چون محمود خان افشار یزدی، فخری عادل خلعت بری، یوسف بخشی خوانساری، پروین اعتصامی، میرزاده عشقی، دکتر قاسم رسا، دکتر دلفی، ژاله اصفهانی، نصرت عبدالحسین، میهندخت دارایی، اوحدی مراغه ای، محتشم کاشانی، صائب تبریزی، ملک الشعرای بهار و ... اشاره می شود.
در اشعار عرفانی شاعرانی صائب تبریزی، عطار نیشابوری، خاقانی، بسطامی، محتشم کاشانی، شهریار، اوحدی مراغه ای، شیخ محمود شبستری، سعدی، مولوی حجاب کاربرد دیگری هم پیدا کرده است. این قسمت در نمایشگاه با نام محبوب همیشه در حجاب است. اشعاری که در این قسمت ارائه شده ضمن اشاره به موضوع ارزش و جایگاه حجاب در اشعار عرفانی ایرانی نشانگر آن است که محبوب و معشوق همواره در حجاب، حریم و پرده است و در یک کلام آنچه محجوب است محبوب است و محبوب همیشه محجوب است.

فصل پنجم : پوشش و عفاف در ادیان الهی
موضوع:  بررسی پوشش و عفاف در ادیان زرتشت، مسیح و یهود، شامل متون پژوهشی از کتب مقدس اوستا، انجیل و تورات به همراه تصاویر مستند تاریخی.
توضیحات: در این قسمت از تصاویر مستند ادیان مسیح، یهود و زرتشت استفاده شده که به همراه متون مستند از کتب مقدس انجیل، تورات و اوستا، اشاراتی به لزوم عفاف و حجاب و عذاب افراد بی حجاب در جهان پسین دارد. لزوم استفاده از کتب مقدس نیز به این دلیل است که برای بررسی مقاصد و آموزه‌های هر دینی باید به کتب مقدس آنها مراجعه کرد نه پیروان آن ادیان. وجود حجاب و عفاف در ادیان دیگر نشان می دهند که حجاب موضوع جدیدی نیست که فقط اسلام بدان پرداخته باشد بلکه پیروان ادیان دیگر نیز طبق متون کتب مقدس خود نه تنها ملزم به حجاب بوده بلکه گاهی شاید بر اثر تحریفاتی که در کتب مقدس اعمال شده برای رعایت حجاب دچار افراط‌هایی نیز شده‌اند که همواره اسلام از ابتدا از افراط ها و تفریط ها مبرا بوده است.
در دین زرتشت می خوانیم، در کتاب آسمانی گاتا زرتشت آمده، اصل آزادی اقتضاء می کند جهت عدم سلب آزادی دیگران و عدم تهییج قوه شهویه دیگران پوشش و حجاب را رعایت کنند و یا دختران و پسران زرتشتی وقتی به بلوغ می رسند، جشن تکلیفی دارند که «آیین سدره پوشی» نام دارد و دختران را ملزم به پوشیدن پوششی کامل می کند.
در دین یهودیت آمده در تلمود مجازات سنگین در «طلاق بدون پرداخت مهریه» برای متخلفین از قانون حجاب پیش بینی گردید است.
در آیین مسیحیت سرکردن چادر از طرف زنان مسیحی یکی از ارکان اخلاقی مذهب محسوب می شد و اگر زنان روبنده های خود را تزیین می کردند از طرف بزرگان دین به شدت تقبیح و مورد شماتت قرار می گرفتند.
فصل ششم : پوشش و عفاف در اسلام
موضوع:  شامل سیمای عفاف در قرآن کریم، عفاف و حجاب در احادیث و روایات معصومین و فتاوای مراجع عظام تقلید.
توضیحات: در قسمت عفاف و حجاب در قرآن، به بررسی حجاب و عفاف از زمان خلقت آدم و حوا در قرآن پرداخته شده است. آیات حجاب و عفاف برای زن و مرد، بطور مجزا مورد بررسی قرار گرفته و به تفسیر آیات و کلمات قرآنی در مورد حدود حجاب و نیز فلسفه و هدف قرآن از پرداختن به موضوع حجاب اشاره شده است. سیمای عفاف در قرآن شامل عفاف در نگاه، عفاف در دامن، عفاف در گفتار، عفاف در بدن، عفاف در راه رفتن، عفاف در رفتار و معاشرت و رفت و آمد و عفاف در نگاه است که مخاطب این آیات هم زنان اند هم مردان! 
در قسمت دوم مجموعه روایات ائمه معصومین در مورد حدود و شرایط عفاف و حجاب بطور موضوعی جمع آوری و دسته بندی می شوند که نظر دقیق و صحیح ائمه معصومین در مورد عفاف به خوانندگان ارائه می شود. در این بخش به موضوعاتی چون :
بشارت های خدا به افراد با حجاب و عفیف، سفارشات ائمه، حد حجاب، سخن گفتن با نامحرم، نظر به نامحرم، بوی خوش، لباس شهرت، شبیه سازی با جنس مخالف، غیرت در مرد، حیا، فلسفه حجاب از دیدگاه معصومین، حد حجاب فاطمی، حجاب عاشورایی، هشدارهای خدا به افراد بی حجاب
پرداخته شده است.

در قسمت سوم مجموعه فتاوای مراجع عظام در مورد حد و حدود حجاب و عفاف ارائه شده است تا خوانندگان پس از دریافت دقیق وجوب و حدود حجاب در آیات و روایات با احکام حجاب آشنا شوند.
نکته جدید و جالب در این قسمت، ارائه و بررسی موضوع حدود حجاب و عفاف در مردان است. که به بررسی پوشیدن برخی لباس‌های ورزشی، تراشیدن ریش، استفاده از طلای سفید، نگاه کردن و دست دادن و ... می پردازد.

فصل هفتم: فقط همسرم
موضوع:  شامل توصیه‌های دین مبین اسلام در روابط خانوادگی و ارائه الگوهای رفتاری در این زمینه.
توضیحات:  این فصل شامل مجموعه احادیث و روایاتی از ائمه معصومین است که به روابط عاطفی و عاشقانه زن و شوهر در خانواده پرداخته است. احادیثی که در این بخش آمده نه تنها به لزوم آراستگی زن برای مرد بلکه بر وجوب آراستگی مرد برای زن نیز اشاره دارد. حتی بعضی از روایات به آراستگی ائمه(علیهم السلام) برای همسرانشان پرداخته است.
در قسمت دیگری از این غرفه از توصیه ها و سیره عملی امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری، استاد شهید مرتضی مطهری و نیز نحوه رفتار برخی از شهدا عزیز انقلاب اسلامی با همسرانشان استفاده شده است.

هدف از این بخش پاسخ به این شبهه است که با وجود قانون حجاب، زن کجا می تواند زیبایی ها و جاذبه های خود را ارائه دهد؟ که در واقع پاسخ این سوال محل امن خانه و خانواده است که از نظر اسلام نه تنها اجازه دارد بلکه حتی گاهی ارائه زیبایی ها و جذابیت‌های زن و شوهر در خانواده برای همدیگر واجب نیز می شود.
فصل هشتم : بررسی شبهات حجاب
موضوع:  طرح شبهات پیرامون عفاف و حجاب و پاسخ به آنها.
توضیحات:  در این فصل سوالات و شبهات روز پیرامون حجاب جمع آوری و مطرح شده و پاسخ این شبهات به زبان روز ارائه می شود. پاسخ این شبهات به 3 شکل ارائه شده است:
1) پاسخ منطقی از زبان کارشناسان.
2) پاسخ شبهات از زبان اندیشمندان و مشاهیر ایران و جهان، گاهی با استفاده از آمار.
3) پاسخ طنز و به اصطلاح خودمانی، برای ایجاد رابطه نزدیک با مخاطب.

شبهات طرح شده به شرح زیر است:
ــ حجاب مانع پیشرفت زن است.
– حجاب سلب آزادی از زن است.
– چرا حجاب برای زن باشد ولی برای مرد نباشد.
– چادر مشکی کراهت دارد.
– باحجابی باعث افزایش التهاب و جلب توجه می شود و بی حجابی عامل اشباع جامعه.
– بی حجابی دلیل بی دینی نیست قلبت باید پاک باشد.
– چادری ها از همه بدترند.
– به آقایان بگویید نگاه نکنند.
– خدا مهربانتر از آن است که به خاطر چند تار مو کسی را عذاب کند.
– چرا حجاب را برای غیر مسلمانان اجباری می کنید؟
–  آیا حجاب با فطرت زن سازگار است؟
– بگذارید زن حق انتخاب داشته باشد.

فصل نهم :  خون نوشته ها
موضوع:  ارئه وصایای شهدا پیرامون عفاف و حجاب.
توضیحات: این فصل شامل وصایا و سفارشهای شهدای هشت سال دفاع مقدس پیرامون حجاب و عفاف می باشد که در آن شهدای گرانقدر حفظ حجاب را کوبنده تر از خون خود برشمرده و آن را برابر با جهاد دانسته اند.
فصل دهم  : عفاف در حبس
موضوع:  بررسی داستان غم انگیز کشف حجاب در ایران شامل متون پژوهشی و تصاویر مستند تاریخی.
توضیحات:  ماجرای دقیق کشف حجاب از جمله مواردی است که عموم مردم و حتی اکثر افراد مذهبی و معتقد به حجاب از آن اطلاع کافی ندارند. در این بخش از شیوه‌های اولیه استعمار برای رفع عفت در کشورهای اسلامی از جمله در ایران تا شروع اجرای قانون منع حجاب و سپس شیوه های مانوس کردن مردم با بی حجابی و در نهایت پیامدهای کشف حجاب در ایران، به زبانی کاربردی خلاصه و جذاب ارائه شده است. و در نهایت از تحلیل های حضرت امام(ره)  و مقام معظم رهبری در ماجرای کشف حجاب نیز استفاده شده است.
تابلو های این غرفه به شرح ذیل اند:
- نفوذ نامرئی: (سیاست استعمار انگلیس در استعمار غیر مستقیم یا «سیاست نفوذ نامرئی»)
- خشت اول: (اولین نشانه های کشف حجاب از دربار ناصرالدین شاه در اثر سفرها و مشاهدات شاه از وضع پوشش زنان اروپایی)
- خان قلدر: (شیوه های رضاخانی برای کشف حجاب)
- شیوه های تجدد،
- تبلیغ برهنگی: (از طریق رسانه، عکس، بوردا، ...)
- بستر های آلوده: (آزادی اقلیت ها، ایجاد مدارس به سبک اروپا، برگزاری اتحاد زنان شرق و ...)
- تمدن اجباری: (الزام کت و شلوار برای کارمندان، منع چادر نماز و ترویج دکلته و ...)
- کلاه لگنی، به جای غیرت (الزام استفاده مردان از کلاه فرنگی (لگنی))،
- به بهانه تمدن: (طرح مختلط کردن مدارس تا پایه چهارم، برگزاری جشن با میهمانان مرد در مدارس دخترانه، منع چادر در مدارس و ...)
- روز مرگ حیا: (اولین مراسمی که رضاخان با زن و دخترانش بدون حجاب حاضر شدند و دیگر مسئولین نیز با زنان بی حجاب از این مراسم استقبال کردند)
- طلایه داران عفاف:(بررسی نقش علما دراعتراض به کشف حجاب اعم از آیت الله مدرس، سیدابوالقاسم کاشانی، حائری، شیخ حسینعلی راشد)
- تا آخرین نفس: (ایجاد کانون بانوان برای ایجاد مراسمی در مذمت حجاب و مدح بی حجابی)
- گوهرشاد در خون: (کشتار خونین رضاشاه در مسجد گوهرشاد، تبعید آیت الله قمی به عتبات عالیات و...)
- به جرم عفاف: (خشونت و ضرب و شتم زنان باحجاب، رفت و آمد شبانه و پنهانی زنان)
- قهقهه ابلیس: (برگزاری جشن ها که در آن از موزیک و رقص استفاده می شد و ... حضور وزرا و مسئولین دولتی با همسران بی حجاب و ...)
- بهائیت بابی به جهنم: (تربیت زنی به نام قرة العین برای تبلیغ بی حجابی توسط بابیان، ترویج عقاید بابیان در مورد مرام اشتراک جنسی و ...)
- تمدن عریان
- زنان بدنام: (به زور چادر سر کردن زنان  بدنام و فواحش برای بدنام کردن چادر)
- از قول رئیس الوزراء: (انتقاد مخبر السلطنه هدایت از کشف حجاب رضاشاه)
- فرزند خلف: (کشف حجاب رضاخان از طریق سرکوب، شکنجه، تبعید و کشف حجاب محمد رضا از طریق خدعه و تبلیغ)
و ... 

فصل یازدهم :  هجوم خاموش
موضوع:  بررسی ناتوی فرهنگی دشمن در خصوص عفاف و حجاب و سرمایه داری و صنعت برهنگی در سراسر جهان.
توضیحات:  در این فصل به بررسی نقش استعمار و استکبار جهانی و صهیونیزم بین الملل در ایجاد بی حجابی و بی عفتی در دنیا و ایجاد صنعت مد و سلیقه سازی در جهان پرداخته است. و ضمن استفاده از متون مستند غربی برای اثبات نقش متقن استعمار در این ماجرا، از زبان مستشرقین و جاسوس های غربی در کشورهای اسلامی نیز مطالبی مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین به تحلیل این ماجرا از زبان مقام معظم رهبری و نیز مشاهیر جهان از جمله جلال آل احمد، فرانتس فانون(در مورد کشف حجاب در الجزایر) و ... پرداخته شده است.
در بخشی از این غرفه به بررسی پروتکل های صهیونیسم در بی عفت کردن، بی بند و بار کردن جوانان و در نهایت تحمیل خواسته های خود به بر آنان می پردازد.
و این همه نقش غیرقابل انکار و برنامه ریزی شده استکبار جهانی و صهیونیزم بین الملل را در رواج به جهانی و بی عفتی در جهان نشان می دهد.

فصل دوازدهم: علم هم تجربه کرده است
موضوع:  بررسی آنچه علم در زمینه عفاف و حجاب بدان دست یافته و ارائه آمارهای رسمی از پیامدهای عدم رعایت عفاف و حجاب در کشورهای مختلف جهان.
توضیحات:   در این قسمت به تفاوت های جسمی و روحی زن و مرد و نقش های متفاوت آن ها در جامعه با استفاده از علوم روانشناسی، فیزیولوژی و جامعه شناسی پرداخته و به مضرات جسمی، روحی و اجتماعی بی‌حجابی و بی‌عفتی از زبان دانشمندان علوم مختلف و همچنین به مظاهر گوناگون بی‌عفتی نظیر چشم چرانی و خودنمایی به عنوان یک اختلال روحی و روانی اشاره دارد. از این منظر همچنین اثبات لزوم حجاب برای زن در مقابل مرد با استفاده از علم فیزیولوژی نیز بیان شده است.  
فصل سیزدهم : از زبان آمار
موضوع: بررسی آمار بی‌عفتی و پیامدهای سوء آن در جهان خصوصاً کشورهای غربی.
توضیحات: این کتاب به ارائه آمار آثار بی‌عفتی در جهان خصوصاً کشورهای غربی از زبان خودشان پرداخته است و پاسخگوی این شبهه است که «با برداشتن حجاب، بی حجابی عادی و عرف می شود و عکس العمل مردها از بین می رود و همه چیز عادی می شود مثل وضعیت کنونی کشورهای غربی!!» در واقع آمار علمی ارائه شده در این قسمت از زبان خود غربی‌هاست که بطور مستند آثار سوء بدحجابی در این کشورها را نشان می دهد و احساس عدم امنیت در جامعه خصوصاً برای زنان است. با ارائه این مستندات آماری، به این نتیجه می توان رسید که برخلاف تصور بعضی ها، با آزاد گذاشتن زن نه تنها خدمتی به او نمی شود، بلکه او را بیشتر در معرض خطر قرار می دهد و امنیت اجتماعی‌اش سلب می کند. نهایتاً هر جا حجاب بیشتر رعایت می شود آمار تجاوز به زور، بزهکاری، طلاق و ....کمتر شده و شاهد افزایش ضریب شاخص ها امنیت اجتماعی در جامعه خواهیم بود. 
فصل چهاردهم  : حجاب در قرن 21
موضوع:  بررسی وضعیت و مدل‌های پوشش مسلمانان سایر کشورهای جهان در قرن 21، شامل متون پژوهشی و تصاویر مستند.
توضیحات: در این کتاب مدل‌ها و رنگ‌های مختلف پوشش‌های اسلامی زنان مسلمان جهان با استفاده از تصاویر ارائه شده است که نشانگر این است که آنچه اسلام به آن تأکید کرده رنگ، مدل و... نیست و بحث چادر مشکی متعلق به اسلام نیست بلکه آداب و رسوم کشورهای مختلف، مدل و رنگ لباس ها را تعیین می کنند و چیزی که اسلام مشخص کرده حد و حدود حجاب و عفاف است. آن چه در این عرفه مورد بررسی قرار گرفته پوشش زنان مسلمان مالزی، فرانسه، ژاپن، اندونزی و استرالیاست که به طرح های مختلف و رنگ های متنوع است و زنان را در موقعیت‌های مختلف مثل عبادت، تحصیل، تظاهرات و رفت و آمد در خیابان نشان می دهد. 
فصل پانزدهم :  بخاطر حجاب
موضوع:
  بررسی ایستادگی زنان مسلمان کشورهای جهان در مقابل محرومیت‌ها و ممنوعیت‌ها و قوانین منع حجاب شامل متون پژوهشی و تصاویر مستند.
توضیحات:  در این قسمت متن قانون منع حجاب در مدارس دولتی فرانسه به زبان اصلی و ترجمه آن ارائه می‌شود. سپس نقش جهانی حجاب زنان مسلمان در کشورهای مختلف جهان، را با استفاده از متون و گزارشات مختلف از کشورهای دیگر نیز نشان داده شده است. همچنین تظاهرات مردم ترکیه، لبنان، انگلیسی، فرانسه علیه قانون منع حجاب نیز به تصویر کشیده شده است و بیانگر این موضوع است که امروز رعایت عفاف و حجاب جبهه جدیدی را علیه استکبار جهانی گشوده است که خط مقدم آن را زنان مسلمان کشورهای مختلف تشکیل داده اند و مقاومت و ایستادگی و مبارزه مثال زدنی آنان باعث عقب نشینی جدی استکبار جهانی در این خصوص شده است.

ویژگیها
موضوع : عفاف و حجاب
پدیدآورندگان : نعمیه اسلاملو، الهه افضلی، لیلا مدیرروستا، سمیه عظیمی، زهرا اسلاملو، افسانه ابراهیمی، لیلا خدابنده لو، کبری خدابنده لو، سیده فاطمه شریفی، سیده حلیمه میرتقی، فهیمه حسن راجی، مهدیه بقایی
ناشر : انتشارات تلاوت آرامش (وابسته به موسسه فرهنگی هنری کاربردی خیبر)
چاپ اول : 1386 (نشر نگار نور)، 1389 (تلاوت آرامش)
آخرین چاپ : بیست و ششم
شمارگان تاکنون : 88500
تعداد صفحات(صفحه) : 132
تعداد رنگ چاپ : چهار رنگ
شابک : 978-600-92197-0-4

نظرات بازدیدکنندگان
کاربر
سلام من چادری شدم با خوندن کتاب حریم ریحانه. سه ساله که قانع شدم حجاب واجبه قبلا فلسفه حجاب رو نمیدونستم. الان به حدی اطلاعاتم بالا رفته که الحمدالله طوفان نمی تونه چادرم و از من بگیره. عاشق حجابم هستم. خدا خیر دنیا و آخرت بده به شما انشالله
1394/8/17 - 14:07:09
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
* متن کامنت :
 

* نام و نام خانوادگی :
* ایمیل :
تلفن :
* پرسش :
محصولات مرتبط

خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود
تعداد بازدید : 10992
5.2/10 (تعداد آرا 102 نفر )


 
  |صفحه اصلی| | اخبار | |طرحها و خدمات| | اندیشه | |گالری تصاویر| | فروشگاه | | پیوندها | |چند رسانه ای| | دانلود | |مشاوره حجاب| |نقشه سایت| | درباره ما | | تماس با ما |  
کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به موسسه فرهنگی هنری کاربردی خیبر می باشد. تمامی کالاها و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیتهای این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.