چهارشنبه 5 تير 1398

این سایت را صفحه خانگی خود کنید      این سایت را به لیست علاقه مندی های خود بیافزایید
مديريت در نظام خانواده مقام اجرايى است نه معنوى
مديريت و سرپرستى مرد در واقع مجهّز بودن او به امكانات و توانمندى است كه با آن زندگى دنياى انسان به بهترين شكل، سامان مى يابد و جامعه انسانى به خوبى به آسايش و رستگارى مى رسد، و مراد از آن كرامت و فضيلت حقيقتى در اسلام نيست، زيرا اسلام به برترى هاى جسمانى كه جز در زندگى مادى استفاده ندارد، بهايى نمى دهد، بلكه اين ها ابزارى است براى نيل به رضوان الهى. [1]
آيت اللّه جوادى آملى نيز در اين باره مى گويد: «... قوام بودن نشانه كمال و تقرّب الى الله نيست، هم چنان كه در تمام وزارت خانه ها، مجامع و مراكز، افرادى هستند كه قوام ديگرى هستند، مدير و مسئول و رئيس و مانند آن هستند، اما اين مديريت فخر معنوى نيست بلكه يك كار اجرايى است». [2]
بنابراين تفاوت هاى طبيعى زن و مرد كه خاستگاه حقوقى آن ها است، نه موجب برترى يكى و نه دليل كاستى ديگرى است، بلكه براى ادامه حيات، درك متقابل، تمايل دوسويه، تقسيم مسئوليت هاى فردى و اجتماعى و زندگى بهتر، ضرورى و هماهنگ با فطرت است. مسلّما تفاوت هاى طبيعى و اجتماعى منافاتى با تساوى ارزش زن و مرد ندارد، زيرا معيار ارزش معنوى انسان ها، تقوا و تقرّب به خداوند است و ملاك ارزش اجتماعى يك شخص توانايى ها و صلاحيت هاى است كه براى اجتماع نافع است، آنچه در اين جايگاه هيچ نقشى در تقليل يا تكثير ارزش ندارد؛ جنسيت است. اين حقيقت با صراحت تمام در آياتى از قرآن كريم بازتاب يافته است: «هركس كار شايسته اى انجام دهد، خواه مرد باشد يا زن در حال كه مؤمن است، او را به حيات پاك زنده مى داريم، و پاداش آن ها را به بهترين اعمال كه انجام مى دادند خواهيم داد». [3]
پی نوشت ها:
1. محمد حسين طباطبايى، الميزان، قم، جامعه مدرسين، 1417 ق، ج 4، ص 217
2. جوادى آملى، پيشين، ص 391
3. نحل 16، آيه 31 ؛ نيز ر.ك: آل عمران 3، آيه 195 ؛ مؤمن 40، آيه 40
نتيجه گيرى
مطالب ياد شده را مى توان در امور زير خلاصه كرد:
1. مسئوليت مردان در سازمان خانواده مبناى طبيعى و تكوينى داشته و براساس توانمندى هاى جسمى و روحى آن ها بنا نهاده شده است، از اين رو كاملاً عادلانه و حكيمانه بوده و در استحكام و پوياى خانواده نقش مؤثّر ايفا مى كند چون سازگار با واقعيت هاى جسمانى و روانى زن و مرد است.
2. قيوميت در محور خانواده و براى مرد در برابر همسر است.
3. قيوميت در فرهنگ قرآن كريم به معناى سرپرستى و مسئوليت پذيرى است نه فرمانروايى و قيّم به اصطلاح فقهى.
4. قيوميت بر اساس توانمندى هاى ويژه است، از اين رو صرفا يك وظيفه اجرايى بوده و معيار فضيلت و ارزش انسانى به حساب نمى آيد.
   1397/10/1 14:39    تعداد بازدید :  253


نظرات بازدیدکنندگان
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
* متن کامنت :
 

خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود
تعداد بازدید : 253
0/10 (تعداد آرا 0 نفر )


 
  |صفحه اصلی| | اخبار | |طرحها و خدمات| | اندیشه | |گالری تصاویر| | فروشگاه | | پیوندها | |چند رسانه ای| | دانلود | |مشاوره حجاب| |نقشه سایت| | درباره ما | | تماس با ما |  
کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به موسسه فرهنگی هنری کاربردی خیبر می باشد. تمامی کالاها و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیتهای این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.