جمعه 25 آبان 1397

این سایت را صفحه خانگی خود کنید      این سایت را به لیست علاقه مندی های خود بیافزایید
چرا خطابات قرآنى، عموما به مردان است؟ آيا اين دليل بر برتر قراردادن مرد بر زن نيست؟
همان گونه كه روشن است هر زبانى، داراى ضوابط، قواعد و دستورات خاصى است. يكى از قواعد ادبى زبان عربى، كاربرد ضمير و صفات مذكّر و مؤنث است كه داراى سه حالت است:
الف. اگر گفت و گو فقط درباره مردان باشد، صيغه «مذكّر» به كار مى رود.
ب. اگر سخن فقط درباره زنان باشد، صيغه «مؤنث» به كار مى رود.
ج. اگر طرف محاوره هم مردان باشد و هم زنان، از صيغه «مذكّر» استفاده مى شود و اين به جهت «قاعده تغليب» در ادبيات است.
با توجّه به اين مقدّمه، انواع خطابات قرآنى در مورد زن و مرد به شرح زير قابل تبيين است:
در مواردى قرآن كريم با صراحت زن و مرد را در كنار يكديگر مورد خطاب قرار مى دهد:
«أَنّى لا أُضيعُ عَمَلَ عامِلٍ مِنْكُمْ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى؛ من عمل هيچ عمل كننده اى ازشما را، زن باشد يا مرد، ضايع نخواهم كرد». [1]
«مَنْ عَمِلَ صالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُومِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا يَعْمَلُونَ؛ هر كس كار شايسته اى انجام دهد، خواه مرد باشد يا زن، در حالى كه مؤمن است، او را به حياتى پاك زنده مى داريم؛ و پاداش آنان را به بهترين اعمالى كه انجام مى دادند، خواهيم داد». [2]
«إِنَّ الْمُسْلِمينَ وَ الْمُسْلِماتِ وَ الْمُومِنينَ وَ الْمُومِناتِ وَ الْقانِتينَ وَ الْقانِتاتِ وَ الصّادِقينَ وَ الصّادِقاتِ وَ الصّابِرينَ وَ الصّابِراتِ وَ الْخاشِعينَ وَ الْخاشِعاتِ وَ الْمُتَصَدِّقينَ وَ الْمُتَصَدِّقاتِ وَ الصّائِمينَ وَ الصّائِماتِ وَ الْحافِظينَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحافِظاتِ وَ الذّاكِرينَ اللّهَ كَثيرًا وَ الذّاكِراتِ أَعَدَّ اللّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْرًا عَظيمًا؛ به يقين، مردان مسلمان و زنان مسلمان، مردان با ايمان و زنان با ايمان، مردان مطيع فرمان خدا و زنان مطيع فرمان خدا، مردان راستگو و زنان راستگو، مردان صابر و شكيبا و زنان صابر و شكيبا، مردان با خشوع و زنان با خشوع، مردان انفاق كننده و زنان انفاق كننده، مردان روزه دار و زنان روزه دار، مردان پاكدامن و زنان پاكدامن و مردانى كه بسيار به ياد خدا هستند و زنانى كه بسيار ياد خدا مى كنند، خداوند براى همه آنان مغفرت و پاداش عظيمى فراهم ساخته است». [3]
«قُلْ لِلْمُومِنينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِكَ أَزْكى لَهُمْ إِنَّ اللّهَ خَبيرٌ بِما يَصْنَعُونَ. وَ قُلْ لِلْمُومِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ؛ به مؤمنان بگو چشم هاى خود را (از نگاه به نامحرمان) فروگيرند، و عفاف خود را حفظ كنند؛ اين براى آنان پاكيزه تر است؛ خداوند از آنچه انجام مى دهيد آگاه است! و به آنان با ايمان بگو چشم هاى خود را (از نگاه هوس آلود) فروگيرند، و دامان خويش را حفظ كنند». [4]
اين نوع خطابات براى اين است كه قرآن مى خواهد افكار جاهلى و قبل از اسلام را تخطئه كند؛ چون آنان بين زن و مرد فرق مى گذاشتند و فضايل را منحصر در مردان مى دانستند!! در حالى كه؛ «آنچه بايد كامل شود روح است و روح، نه مذكّر است و نه مؤنث». [5]
برخى ديگر از بزرگان فرموده اند: «براى اينكه توهّم نشود تكليف مختص مردان است، هر دو صيغه مذكّر و مؤنث استعمال شده است. و اصولاً در اين گونه موارد صيغه مؤنث براى تأكيد و جلب توجّه به اين امر است كه مرد و زن، در حكم و تكليف مزبور هيچ فرقى با يكديگر ندارند». [6]
پی نوشت ها:
1. سوره آل عمران، آيه 195
2. سوره نحل، آيه 97
3. سوره احزاب، آيه 35
4. سوره نور، آيات 30 و 31
5. زن در آيينه جلال و جمال، ص100
6. محمدتقى مصباح يزدى، جزوه حقوق و سياست، ج 2، ص 2058
   1397/7/14 14:07    تعداد بازدید :  22


نظرات بازدیدکنندگان
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
* متن کامنت :
 

خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود
تعداد بازدید : 22
0/10 (تعداد آرا 0 نفر )


 
  |صفحه اصلی| | اخبار | |طرحها و خدمات| | اندیشه | |گالری تصاویر| | فروشگاه | | پیوندها | |چند رسانه ای| | دانلود | |مشاوره حجاب| |نقشه سایت| | درباره ما | | تماس با ما |  
کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به موسسه فرهنگی هنری کاربردی خیبر می باشد. تمامی کالاها و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیتهای این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.