از سیاست های این بخش می توان به موارد زیر اشاره کرد:
پرداختن ویژه به آیات قرآن کریم در موضوع خانواده
محور بودن آیات قرآن کریم در ارائه مطالب بخش
ایجاد فضایی هنرمندانه، ماندگار و جذاب برای تأثیرگذاری بخش
پرداختن به نقد فمنیسم و نگاه غرب به خانواده متناسب با مباحث ارائه شده
برنامه هایی که در این بخش به اجرا درآمد به شرح زیر است:
1) تولید و اجرای محتوای پژوهشی بخش:
محتوای پژوهشی بخش در قالب پوسترهای نمایشگاهی با هدف بررسی موضوع خانواده و رسیدن به آرمان زیبای خانواده قرآنی و در نهایت جامعه قرآنی ارائه می شوند. پرداختن به این موضوع با توجه به ظرفیت متنوع و متکثری که آیات قرآن کریم فراهم ساخته اند، ضمن گشودن باب جدیدی در ارائه مفاهیم و معارف کاربردی قرآن کریم در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم می تواند در ارتقای سطح معرفتی خانواده ها و جامعه اسلامی نقش بسزایی داشته باشد.
این بخش که با هدف ترغیب بازدیدکنندگان بخش، به دقت بیشتر و بهره وری بهتر از مطالب ارائه شده برگزار شد.
برای این مسابقه که به صورت چهارگزینه ای و از مطالب پوسترهای طرح شده بود. هر شب ساعت 23 قرعه کشی در محل بخش خانواده اجرا و به 10 نفر از برندگان 10 قطعه پلاک طلا اهدا می شد.
3) برگزاری مسابقه شفاهی ویژه کودکان با عنوان «راز صندوقچه سبز»:
در این مسابقه مجری با روایت داستان و ایجاد روحیه همزاد پنداری بین کودکان و شخصیت های داستان، سعی در ارائه مطالب دینی و آموزنده به زبانی ساده را داشت که با استقبال خوب کودکان روبرو شد.
4) میزهای گفت و گو (مشاوره با کارشناسان خانواده):
در تمامی ساعات کاری بخش میز گفت و گو دایر بوده و بازدیدکنندگان در زمینه مسائل و مشکلات خانوادگی و همچنین هر کدام از 5 موضوع مطرح در بخش با کارشناسان گفت و گو و مشورت می کردند.
5)برگزاری میزگردهای تخصصی:
در این بخش 35 میزگرد تخصصی با توجه به بازخورد نیازهای بازدیدکنندگان از میزهای گفت و گو برگزار گردید که از موضوعات این میزگردهای تخصصی میتوان به عناوین زیر اشاره کرد:
- حضور زن در اجتماع
- همسرداری
- معیارهای ازدواج
- مسائل بعد از ازدواج
- برخورد صحیح با نوجوانان و...
6) تولید و اجرای مجموعه کتاب بخش:
این مجموعه 4جلدی با عنوان "تلاوت آرامش" شامل 4 دفتر با عنوان های:
- دو نیمه هم (ازدواج)
- کلبه مهر (همسرداری)
- نسل نور (تربیت فرزند)
- بهترین حضور (زن در جامعه یا خانه؟ عفاف و حجاب)
7) تولید CDچند رسانه ای بخش:
نسخه چند رسانه ای پوسترهای بخش خانواده به صورت CD، با نامنمایشگاه مجازی بخش خانوادهآماده و بین بازدیدکنندگان توزیع شد.
8)خانه عکاسی:
در این بخش عکس یادگاری دسته جمعی از خانواده ها گرفته شده و در همان زمان پرینت عکس تقدیم مراجعین گرامی می شود. تا فضایی ماندگار و خاطره انگیز از حضور خانواده ها در نمایشگاه قرآن و بخش خانواده ایجاد شود.
9) معرفی محصولات فرهنگی:
بیش از 70 محصول متنوع با موضوع خانواده و متناسب به محتوای پژوهشی ارائه شده در غرفه ها به علاقمندان معرفی شد.
10) معرفی و ارائه سایت های اینترنتی با موضوع خانواده:
سایت های مفید و مورد تأیید با محتوایی متناسب با موضوع خانواده معرفی گردید.
11) دکور و فضاسازی:
با استفاده از فضایی ماندگار و جذاب برای بازدیدکنندگان، زمینه برای درک و انتقال بهتر مفاهیم ارائه شده در بخش به وجود آمد.
12) خبرنامه بخش:
خبرنامه بخش خانواده در 7 شماره منتشر گردید که شامل مطالبی از محتوای پوسترها و اخبار بخش بود.
همچنین شخصیت هایی چون دکتر حداد عادل، حجت الاسلام طباطبائی (نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره ی هفتم)، دکتر داوودی (معاون اول سابق رئیس جمهور)، جناب آقای صفار هرندی (وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی)، سردار میر فضل باقرزاده (رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس)، مهندس مصطفی میر سلیم (عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی)، جناب آقای رضایی (رئیس سابق سازمان حج و زیارت)، جناب آقای کوچک زاده (نماینده مجلس شورای اسلامی)، جناب آقای اشعری (معاون سابق رئیس جمهور و رئیس کتابخانه ملی)، حجت الاسلام و المسلمین موسی قربانی (عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی)، سردار سید حسن بتولی (معاون اجتماعی نیروی انتظامی)، جناب آقای محمود شحات انور (قاری بین المللی قرآن کریم)، جناب آقای نوری (استاندار قزوین) و... از این بخش بازدید کردند.
نظرات بازدیدکنندگان